Hoe sluit je betaalproviders uit van Google Analytics?

Je kent het vast wel, je duikt in de cijfers van je campagnes in Google Analytics en het eerste resultaat valt tegen. Wat je wel ziet, zijn conversies via PayPal, Mollie, ING e.d. Vreemd en ook jammer, want ergens heb je wel het gevoel dat deze wel eens binnen zijn gekomen via jouw campagnes.

Veel klanten snappen dit niet en kunnen op basis van deze foutieve toegewezen conversiebron de verkeerde keuze kunnen maken. De keuze om de samenwerking met je te verbreken bijvoorbeeld.

Dit wil je voorkomen. Dus dien je aan Google Analytics te vertellen dat je deze bronnen wilt uitsluiten als conversiebron. En gelukkig kan dat. Zodra je dit hebt uitgevoerd wordt er geen nieuwe sessie gestart als er al een actief is. Resultaat, je conversie wordt toegeschreven aan Google Ads, organisch, Facebook of iets anders.

Hoe doe je dat?

1. Navigeer naar Beheerder (Tandwiel-icoon).
2. Klik op Property en dan op Tracking info.
3. Lijst met Verwijzingsuitsluitingen aanklikken en vervolgens toevoegen.
4. Vul ieder domeinnaam in (helaas is bulk niet mogelijk).
5. Klaar!
Zodra er nu een betaling wordt gedaan via de bekende betaalproviders, wordt er dus geen nieuwe sessie toegekend en wordt het niet gezien als conversiebron.

Lijst met betaalproviders

  • ing.nl
  • paypal.com
  • mollie.nl
  • knab.nl
  • triodos.nl
  • bunq.nl
  • snsbank.nl
  • vanlanschot.com
  • regiobank.nl
  • mollie.com
  • asnbank.nl
  • bunq.com
  • betalen.rabobank.nl

Bovenstaande oplossing werkt enkel voor nieuw verkeer. Wanneer de cookies al in het verleden gezet zijn worden deze nog toegewezen aan bovenstaande bronnen. Dit kan tot zes maanden duren. Overigens werkt deze functie alleen bij de nieuwere Analytics.js en gtag.js.

Lukt het toch niet? Schroom niet om contact op te nemen!

Recent Posts