Vier soorten websitebezoekers waar jij je website op af moet stemmen

Wanneer je bezig bent met het optimaliseren van een website voor conversie of leesbaarheid, is het van belang dat je rekening houdt met de bezoeker. Enerzijds gaat Google het waarderen want bezoekers blijven langer op de website en waarderen deze, anderzijds gaat het ervoor zorgen dat bezoekers zich kunnen identificeren met een tekst en daardoor beter gaan converteren.

Echter, wanneer je een webpagina voor iedereen geschikt wilt maken, krijg je te maken met verschillende soorten content. Want wie is ‘iedereen’? De ene persoon vindt het bijvoorbeeld belangrijk om zich emotioneel aangesproken te voelen. De ander heeft liever een ietwat onpersoonlijkere benadering.

Voor deze verschillende personen en hun benaderingen, is er een model voor persoonlijkheden beschikbaar, dit heet het Myer-Briggs Type Indicator Model, het MBTI-model. Het model kent 16 persoonlijkheidstypes, welke worden onderverdeeld in 4 voorkeuren. Omdat het hier om voorkeuren draait, is het belangrijk te weten dat er géén slechte of goede types zijn.

Bij een website is het belangrijk om deze af te stemmen op de verschillende persoonlijkheidstypes. Zo ver als dat kan. Zo kom je de gebruiksvriendelijkheid ten goede en zul je waarschijnlijk meer conversies krijgen.

Goed, op naar de uitleg van de verschillende voorkeuren.

De methodische bezoeker

Allereerst de methodische bezoeker. Dit type bezoeker baseert alle onderliggende beslissingen puur op feiten. Deze bezoeker zoekt alle feiten op en bekijkt alle details. Je kunt dit type bezoeker echt zien als iemand die lange termijn denkt en pas laat een beslissing maakt. Een bezoeker als deze kan worden gediend door hen stof tot nadenken te geven. Bijvoorbeeld een samenvatting van desbetreffende boek, of zoals IKEA het doet, een simulator waarmee je via augmented reality kunt zien hoe een product in je huis staat. Dit spoort mensen aan tot denken.

De competitieve bezoeker

Dit zijn bezoekers die snel beslissen op basis van feiten. Denk aan levertijd, staat van een boek, social proof. Dit type bezoeker is erg gevoelig voor de beïnvloedingstechnieken van Cialdini. Het verschil met de methodische bezoeker is dat dit type bezoeker snel beslist en het bij de methodische bezoeker weken kan duren. Overtuig deze bezoekers tot het kopen op jouw website door aspecten als conditie van een product te benoemen, levertijd aan te duiden en schaarste uit te lichten.

De spontane bezoeker

Deze groep lijkt erg op de voorgaande groep, ze beslissen snel maar in dit geval puur op emotie. Wat voegt dit product toe aan hun leven, zijn er extra’s verkrijgbaar? Is er korting? Wat vinden anderen van het boek? Je kunt dit type bezoeker dienen door gratis verzending te bieden, kortingen, social proof toe te passen of bijvoorbeeld 30 dagen bedenktijd toe te passen.

De humanistische bezoeker

Dan de vierde en laatste groep, de humanistische bezoeker. Deze neemt ook net als de spontane bezoeker een keuze op basis van emotie. Maar deze groep neemt hier wel de tijd voor. Een belangrijke pagina voor dit soort mensen zijn bijvoorbeeld de Over Ons-pagina. Zitten er bijvoorbeeld wel ‘echte’ mensen achter, is het een familiebedrijf, en wat is de innerlijke motivatie van de ondernemer achter de website om hiermee te zijn begonnen? Belangrijke vragen die de humanistische bezoeker graag beantwoord wil zien. De humanistische bezoeker is iets huiviger dan de andere typen bezoekers en wil graag bewijs zien dat er iemand achter zit waar hij/zij zich mee kan identificeren.

Zodra deze bezoeker echter is overtuigd, is het relatief eenvoudig om upselling toe te passen.

Conclusie

Er zijn dus vier verschillende soorten bezoekers waar jij je website op aan moet passen. De humanistische (emotie & langzaam), de spontane (emotie & snel), de competitieve (feiten & snel) en de methodische bezoeker (feiten & langzaam). Voeg voor al deze typen elementen toe aan je website als je wilt dat je website goed gaat converteren. Denk aan levertijden communiceren, de technieken van Cialdini (!), de Over Ons-pagina en reviews.

Recent Posts