3 tips voor je dynamische zoekadvertenties (DSA)

Haal jij wel het maximale uit je DSA-campagnes? Veel mensen doen dit niet. Vrijwel nooit zien wij een uitgesplitste DSA-campagne wanneer we een account overnemen van een klant. Opmerkelijk, want een goede DSA-campagne kan je heel veel bezoekers en conversies opleveren. Maar hoe zet je zo’n goede DSA-campagne op? In dit artikel vind je drie tips om je DSA-campagne naar het volgende level te tillen.

Tip 1: Categorieën

Niet alle pagina’s op je website zijn even interessant om dynamisch mee te adverteren. Verdeel daarom je gehele sitemap in verschillende categorieën. Zo splitsen wij altijd categorieën uit in bijvoorbeeld Branding en Performance. Onder Branding komen de pagina’s die bijvoorbeeld /blog of /faq bevatten. Dit zijn vaak bezoekers die niet, of minder snel converteren. In de Performance campagne zetten we de overige webpagina’s. Voor laatstgenoemde stellen we ook een hoger bod in, want de bezoekers die op deze pagina’s binnenkomen op de website, hebben een hogere kans tot converteren!

Wat je ook kunt doen als je bijvoorbeeld in de vakantieniche zit, is het DSA-campagnes uit te splitsen over de verschillende landen die als bestemming aanbiedt. Je maakt dan een DSA-advertentiegroep aan voor Italië, Spanje etc. Zo kun je relevantere advertenties schrijven per bestemming.

Tip 2: Out of Stock

Binnen DSA is het ook raadzaam om op basis van de woorden “out of stock” niet te adverteren op een bepaalde pagina. Je wilt tenslotte niet dat er wordt geadverteerd op producten die niet meer leverbaar zijn. Zonde van het budget zou dat zijn. Sluit daarom altijd content uit die “out of stock” bevat. Dat kan onder Exclusions > Page Content.

Tip 3: Werk met doelgroepsegmentatie

Pas je biedingen aan op basis van resultaat. Controleer regelmatig of bijvoorbeeld Vrouwen niet beter scoren dan Mannen, of dat mensen in de leeftijdsklasse 20-29 beter scoren dan 40-49. Doe bodaanpassingen en wanneer je een groot verschil ziet maak je weer een nieuwe advertentieset aan. Op deze manier en in combinatie met de andere tips, ga jij prachtige resultaten boeken met je DSA-campagnes!

Recent Posts