First click vs Last click

Je ziet het vast wel eens voorbij komen in Google Analytics en Google Ads: last click & first click. Maar wat is het nou eigenlijk en wat is het verschil?

Binnen diverse online marketing tools kun je ervoor kiezen hoe je conversie wil aanmerken. Je kunt er voor kiezen door de laatste stap binnen het koopproces te belonen, of de eerste stap. Dat is eigenlijk in het kort ook wat first click en last click inhouden.

First click

Stel, een klant is als eerst binnengekomen via een Google ads advertentie van jou en besluit nog niet te kopen. Jij bent zo slim geweest om een leuke remarketing campagne via Facebook op te zetten en confronteert de klant hiermee. Deze klant klikt vervolgens weer en besluit om een conversie te doen. Bij first click, wordt Google Ads aangemerkt als het kanaal dat tot de conversie heeft geleid.

Last click

Last click houdt het tegenovergestelde in: je klant komt binnen via Google Ads, wordt weer gelokt door een Facebook remarketing advertentie en koopt. In dit geval wordt Facebook als het kanaal dat voor de conversie heeft gezorgd, aangeduid.

Waarvoor kiezen?

De keuze voor een first click of last click attributiemodel ligt aan je doelen. Stel je hebt een hele brede campagne ingezet waarbij je via Google Ads op een heel breed zoekwoord iemand binnenhaalt. Deze wordt vervolgens met hele concrete remarketing banners gevolgd die puur op conversie gericht zijn. In dit geval zou ik de remarketing banner als kanaal aanwijzen dat heeft gezorgd voor de conversie. Last click dus.

Recent Posts