Ads Scripts – Link Checker

Eén van de functies die je moet gebruiken binnen Google Ads zijn Scripts. Scripts zijn geautomatiseerde stukjes code die ervoor zorgen dat campagnes reageren op bijvoorbeeld een te hoge CPC, nul impressies, een te lage kwaliteitsscore of bepaalde negatieve zoekwoorden. Het verschilt natuurlijk per campagne of klant welke scripts benodigd zijn, maar een die je eigenlijk altijd wel kunt gebruiken is de Link Checker.

Wat is het Link Checker-script?

Het Link Checker-script zorgt ervoor dat alle links binnen een campagne per uur, per dag of per week gecontroleerd worden. Niets is namelijk zo zonde van het budget als een landingspagina die niet werkt. Daarnaast zal Google je ook straffen als je advertenties hebt met een niet-werkende landingspagina.

Dit script hebben we zelf geïmplementeerd voor alle klanten. Je kunt als beheerder van meerdere accounts dit script ook op je Manager Account plaatsen. Alle Ads-accounts worden dan op een bepaalde frequentie gecontroleerd. Bij kleinere campagnes kun je ervoor kiezen om dit dagelijks te doen, bij Ads-accounts met meer dan 2.000 adspend per week zou je het per uur kunnen laten uitvoeren.

Je kunt het Spreadsheets-document hier vinden.

In dit Spreadsheets-document kun je er zelf nog voor kiezen op welke scope advertenties en haar links gecontroleerd kunnen worden. Wil je bijvoorbeeld ook dat gepauzeerde advertenties gecontroleerd worden, zet deze dan op Yes. De eerste drie zouden altijd op Yes moeten staan (Check ad URLs, check keyword URLs, check sitelink URLs).

In het tabblad Results & Archive komen de resultaten en de gearchiveerde resultaten te staan.

google ads script - link checker

Handleiding implementatie script

Maar hoe zorg je ervoor dat deze scripts uitgevoerd gaan worden door Google? Nou, dat doe je als volgt.

1. Ga naar Google Ads
2. Klik op het moersleutel-icoon (Tools & Instellingen) en ga naar Scripts.
3. Klik op het +-icoon.
4. Voeg vervolgens een nieuw script toe, geef deze een naam en gebruik onderstaande code:Voor Single accounts (dus 1 Ads-account), gebruik deze link.

Voor Manager accounts (dus meerdere accounts onder 1 naam), gebruik deze link.

5. Verander SPREADSHEET_URL in de Spreadsheet-URL van jouw template. Geef jezelf ook alle rechten voor die Spreadsheet-document (idem voor de beheerder van het Ads-account). Onder RECIPIENT_EMAILS dien je je eigen e-mail adres nog in te voeren.

6. Vervolgens klik je op Voorbeeld en laat je het script draaien. Dit zou foutloos moeten gaan, klaar ben je! Laat het script vervolgens Uitvoeren en zet de instellingen op uurlijks, dagelijks of wekelijks. Het is maar net waar jouw voorkeur naar uit gaat.

Veel scriptplezier!

Recent Posts