Google Shopping Campaign Priorities

Shopping ziet er misschien simpel en vrij basic uit, maar dat is het zeker niet. We hebben veel Adwords accounts gezien waar dit verkeerd ingeregeld was. Dit zorgt ervoor dat campagnes niet lopen zoals ze willen, ze meer betalen per klik en een hogere prijs per conversie.

Maar wat is campaign priority?

Iedere keer wanneer iemand zoekt op een term waarop jij adverteert, kijkt Google Adwords in jouw campagnes welke producten en advertenties getoond willen worden. Vervolgens bepaalt Google:

  • De quality scores
  • De max CPC
  • Rankschikking advertenties

De campaign priority heeft invloed op het tweede punt van de lijst: De max CPC.

Campaign priority wordt vaak gebruikt door adverteerders die anders willen bieden op bijvoorbeeld branded vs generieke zoekopdrachten. Het dient als een soort filter die bepaalt welke campagne getoond moet worden.

Google beschrijft het als: “Campaign priority is interessant wanneer je voor hetzelfde product en land hetzelfde product in meerdere Shopping campagnes toont.”

Drie opties

Google Shopping geeft drie opties wat betreft campaign priority:

  • Low
  • Medium
  • High

Shopping zal er altijd voor zorgen dat de campagne met de hoogste prioriteit als eerste gekozen wordt.

Dus: Wanneer je een campagne hebt met Medium en een campagne met Low, dan kiest Google voor Medium. Maar, wanneer je Low een hogere CPC heeft staan voor een bepaald product dat ook in de Medium staat, wordt er voor de Low uiteindelijk gekozen.

Wanneer gebruiken?

Er zijn meerdere situaties dat je de campaign priority kunt inzetten. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken wanneer je op branded termen de andere campagne wilt tonen. Je stelt dan een hogere CPC in voor deze branded termen, en campaign priority Low. Op deze manier kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld, wanneer iemand jouw bedrijfsnaam in de zoekterm zet, hoger te gaan bieden omdat jij natuurlijk absoluut niet wilt dat ze elders terecht komen. Je voegt dan de bedrijfsnaam ook als negatief zoekwoord toe bij de andere campagne. Hierdoor zal Google jouw beste resultaat tonen en hopelijk die bezoeker binnenhalen.

Maar, wat ook heel handig is, is dat je gaat werken met zoektermen die gedaan worden in de verschillende fasen van een koopproces van de klant. We hebben het dan over deze fasen.

Je wilt minder gaan bieden wanneer overduidelijk is dat een klant puur aan het oriënteren is. Maar je wilt meer bieden wanneer iemand het woord “kopen” bijvoorbeeld toevoegt aan de campagne. Het is handig om dan verschillende Shopping campagnes aan te maken waarin je per type zoekwoord eigenlijk een ander bod doet. Uiteindelijk zul je dus met ongeveer vier verschillende Shopping campagnes moeten werken.

Hoe herken je deze verschillende fasen?

Binnen Google Shopping is het soms lastig om te herkennen aan een zoekwoord in welke fase een koper zit. Toch zijn er kleine aanwijzingen:

Lage intentie om te kopen omvat brede zoektermen als: [brommers], [haarden] Medium intentie omvat termen als: [brommer 40pk], [open haard merk feber] Hoge intentie omvat termen als: [brommer 40pk kopen], [open haard merk feber kopen]

Zoek dus binnen je Shopping zoektermen naar termen als deze, en splits ze op in diverse campagnes. Geef ze een andere prioritering én een hogere of lagere CPC!

Recent Posts