Hoe je zichtbaar wordt in Google Jobs!

Google For Jobs zit er aan te komen in Nederland! De gevolgen zijn al zichtbaar in andere landen. Hoe zorg jij ervoor dat je klaar bent voor de Google Jobs-implementatie?

Wat is Google Jobs?

Google Jobs is een geoptimaliseerd gedeelte binnen de zoekresultaten waarin vacatures geplaatst kunnen worden. Het is bedoeld om de zoekvraag beter te kunnen beantwoorden. Stel je zoekt op “vacature programmeur groningen”, dan zal Google Jobs jou de relevante vacatures tonen.

Binnen de zoekresultaten zie je als zoeker onder andere informatie over de functie, salaris, bron van de vacature en enkele USP’s (bijvoorbeeld thuiswerken, laptop van de zaak etc). Binnen deze widget kun je vervolgens klikken op “Meer Jobs”, wat je zal leiden naar de algemene Google Jobs-website.

Bekijk hier de algemene Google for Jobs video op Youtube.

Waarom zou ik meedoen?

Naast dat je zichtbaarheid enorm vergroot, hierbij nog enkele punten waarom je aanwezig zou moeten zijn met jouw vacatures binnen Google Jobs.

  • Op het woord “vacatures” alleen al zit 110.000 aan zoekvolume per maand. Deze wil je natuurlijk dienen met jouw vacatures.
  • Rank je niet zo goed als bijvoorbeeld een Indeed, dan kun je via Google Jobs alsnog boven deze grote speler komen te staan!
  • Diverse partijen uit de US geven aan dat de kans op een conversie (een sollicitatie, dus) drie keer hoger ligt via Google Jobs dan via hun eigen platform.

Zichtbaar worden in de Google Jobs resultaten

Stap 1

Net als bij bijvoorbeeld sterren in Google, heb je voor Google Jobs een structured data implementatie nodig. Via deze structured data geef je verschillende informatie aan. De volgende zijn verplicht:
– Plaatsingsdatum (sinds wanneer is de vacature actief)
– Bedrijf (Wie is de aanbieder van de vacature)
– Titel (titel vacature)
– Locatie (waar gaat de sollicitant werken)
– Omschrijving (de vacaturetekst)

Aanbevolen is ook om onderstaande toe te voegen.

– Salaris (geschat salaris)
– Dienstverband (parttime of fulltime)
– Einddatum
– Vacature ID

Hier vind je alle Schema Markups voor Structured Data.

Tip: Na het implementeren even testen via de Google Structured Data Testing Tool.

Structured data Google Jobs

Stap 2

Zodra je bovenstaande allen hebt toegevoegd aan jouw broncode, moet je ervoor zorgen dat Google jouw website dagelijks indexeert op nieuwe vacatures. Dat kun je regelen door via de Google Search Console jouw sitemap te uploaden via een XML-bestand die automatisch wordt geüpdatet. Via WordPress, Magento e.d. gaat dit automatisch (dat updaten althans).

Wanneer alles correct is geïmplementeerd zul je zien dat binnen de Google Search Console ook een nieuw tabje is ontstaan: “Vacatures”. Hier zul je foutmeldingen e.d. zien staan. Het kan zijn dat het even duurt voordat dit tabje bij jou zichtbaar wordt.

Structured data Google Jobs

Stap 3

Vervolgens is het aan jou om je vacature zo persuasief mogelijk te schrijven! Zorg voor een pakkende titel en een leuke vacaturetekst. De verwachting is namelijk dat heel veel bedrijven Google Jobs gaan gebruiken, en dan wil jij er wel bovenuit springen natuurlijk.

Kom je er niet uit, schroom dan niet om contact op te nemen. We kijken graag met je mee. Ook de gehele implementatie kunnen we voor je uitvoeren!

Recent Posts