Kliks op buttons traceren via Google Tag Manager

Als online marketeer wil je (vaak) weten wat er gebeurt op de website van jou of je klant. Je wilt inzichtelijk maken waar mensen op klikken, welke formulieren ingevuld worden en waar deze mensen vandaan komen. Alles om het succes van campagnes te meten.

In dit artikel gaan we je uitleggen hoe je kliks op buttons kunt traceren via Google Tag Manager. Waarom via Tag Manager? Omdat dit hét programma is voor een online marketeer waar je dergelijke elementen in op zou moeten nemen. Tuurlijk kan het via andere wegen als plugins, code integreren etc, echter loop je hierbij vaak tegen het probleem aan dat je iets van je klant nodig hebt. Bijvoorbeeld inlog gegevens tot de website, of tot de FTP. Door een Tag Manager integratie bij de klant kun je overal bij zonder je klant daar steeds voor hoeven lastig te vallen.

De stappen zijn als volgt:

1 – Kliks traceren
2 – Variabelen instellen
3 – Trigger afvuren
4 – Classes
5 – Tag aanmaken
6 – Previewen en testen
7 – Bekijken in Analytics

Stap 1 – Kliks traceren

Goed, we gaan kliks traceren. Het begint allemaal bij het opzetten van een Google Tag Manager account op hun website. Integreer de code die je krijgt op de website van de klant indien je dit nog niet gedaan hebt. Denk er om dat je twee codes implementeert: één behoort in de head sectie, de andere in de body sectie.

Stap 2 – Variabelen instellen

Ga naar variabelen. Je zult namelijk wat variabelen moeten inschakelen om überhaupt een koppeling met een button of een klik te kunnen maken. Zorg ervoor dat “Click element”, “Click classes”, “Click ID”, “Click target” en “Click text” zijn ingeschakeld.

Stap 3 – Trigger afvuren

Nu gaan we een trigger maken welke afvuurt op alle klikken. Waarom eerst alle klikken? Dit is zodat we kunnen zien welke variabelen er schuilen achter alle elementen op je website. Ga naar trigger en voeg een nieuwe toe. Noem dit All Clicks. Vink Alle klikken aan.

Sla deze op en ga naar je Overview pagina. Hier kun je ervoor kiezen om je workspace te previewen. Klik op Preview. Ga vervolgens naar de website die je wilt aanpassen en ververs. Je krijgt nu een extra venster dat halverwege je scherm zal openen.

Omdat we zojuist een trigger ingesteld hebben op alle klikken, zul je zien dat wanneer je ergens klikt er een “gtm.click” in het venster wordt toegevoegd. Wat je nu zou moeten doen is het element aanklikken (zorg ervoor dat indien een nieuwe pagina moet openen, deze voor nu op een nieuwe pagina opent, op Mac houd je bijvoorbeeld Command ingedrukt tijdens het klikken) dat je wilt tracken straks via GTM. Klik vervolgens op de gtm.click die hoort bij je klik en ga naar Variables. Hier vind je Click classes, element, ID etc. Nu je deze informatie hebt kun je terug gaan naar GTM.

Stap 4 – Classes

Ga weer naar de trigger die je hebt aangemaakt. Hernoem de trigger naar een button die jij wilt volgen. Bijvoorbeeld SubmitKnop. Verander daarna “alle klikken” naar “sommige klikken”. Vervolgens kun je Click Classes, ID etc., invullen. Deze haal je uit de Debug mode van GTM die we in stap 3 hebben bekeken. Ik ga vaak voor Click Classes. O ja, verander ook Klik – Alle Elementen naar Klik – Alleen links.

Stap 5 – Tag aanmaken

Nu gaan we een tag aanmaken om dit te testen. Maak een Google Analytics tag Event aan. Kies Gebeurtenis of Event. Vul vervolgens de velden in.

Het maakt niet uit wat je invult. Zelf heb ik bij Categorie “Button clicks” ingevuld, Actie “Click” en Label “{{Page Path}}”.

Onder Geavanceerde instellingen vul je bij Google Analytics-instellingen nog je UA-code in. Cookie Domain blijft “auto”. Sla vervolgens deze tag op.

Stap 6 – Previewen en testen

Tijd om te testen. Preview je Tag Manager omgeving en ga naar je website. Wacht totdat de Debug Console van GTM is ingeladen. Klik vervolgens (weer met Command bij Mac) op de button waar je de tag achter hebt gezet. Als het goed is krijg je in de Debug Console nu te zien dat er een tag is afgevuurd!

Stap 7 – Bekijken in Analytics

Tijd om te bekijken wat je hebt gedaan in Google Analytics. Open Analytics en ga naar Realtime > Gebeurtenissen. Als het goed is staat jouw tag daar!

Dat is het!  Vanaf nu kun je klikken op je knop volgen.

Lukt het je toch niet? Schroom niet om contact op te nemen.

Recent Posts