Metingen op je website bijhouden met Facebook

Wanneer je diverse campagnes hebt lopen via Facebook is het handig om deze ook meteen te meten via Facebook. Je wilt natuurlijk in een oogopslag zien wat het resultaat van iedere uiting is geweest. Natuurlijk kan dit ook via Google Analytics, maar dan kom je weer met UTM-tags te zitten en kost het meer tijd om alles te analyseren. Daarom in dit artikel een uitleg over hoe jij diverse elementen kunt tracken met Facebook.

De Facebook pixel

Voordat we überhaupt iets inzichtelijk kunnen maken, moeten we de Facebook pixel installeren. In dit artikel beschrijven we het proces van hoe je dit doet via Google Tag Manager.

Allereerst navigeer je naar business.facebook.com en klik je vervolgens op het account dat jij graag inzichtelijk wilt maken.

Dan klik je rechts bovenin op het tandwieltje en dan op Gegevensbronnen. Hieronder staat het kopje Pixels. Klik er op.

Hier kun je vervolgens pixels aanmaken. Voer de gegevens in en kies ervoor om de pixel handmatig te integreren op je website.

Facebook integreren in Tag Manager

Vervolgens zet je de pixel in Google Tag Manager. Dit kun je doen door hierbinnen een nieuwe tag binnen GTM aan te maken met “Aangepaste HTML-tag”. Vervolgens gebruik je als trigger “All Pages – paginaweergave”. De code moet namelijk op iedere pagina komen te staan.

Dat is stap 1!

Nu willen we natuurlijk er bijvoorbeeld voor zorgen dat aanvragen of verkopen gemeten worden. Dat kun je doen door op een bepaalde pagina een specifiek stukje code toe te voegen. In het geval van het maken van een aankoop, kun je de volgende code toevoegen aan je Bedanktpagina, of de pagina waar bezoekers op komen na aankoop:

fbq(‘track’, ‘Purchase’, { value: 247.35, currency: ‘USD’ });

Dit kun je via Google Tag Manager toevoegen door de pixel via “Aangepaste HTML-tag” te laten ‘triggeren’ op de Bedanktpagina.

En klaar is Kees! Ditzelfde trucje kun je uitvoeren met AddtoCart, E-book aanvragen, bepaalde paginabezoeken en nog meer. Je kunt het zo gek niet bedenken. Je kunt zelfs remarketing inzetten op deze groepen. Interessant dus! Kom je er toch niet uit, schroom dan niet om contact op te nemen!

Recent Posts