Hoe belangrijk is de bounce rate?

Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende aspecten die ervoor zorgen dat je goed rankt binnen Google. Zo heb je linkbuilding, page & domain authority en bijvoorbeeld bounce rate. Over de laatste gaan we het in dit artikel hebben. Want heeft het wel invloed op je SEO?

Wat is een bounce rate?

Een bounce rate is de ratio van hoeveel mensen die vanuit Google klikken op jouw website en meteen op de terug-knop drukken. Het klinkt wellicht lastig, maar vrij logisch waarom hier rekening mee gehouden wordt in bijvoorbeeld Analytics. Je wilt kunnen zien hoeveel mensen jouw website relevant vinden voor een zoekopdracht.

Waarom is het belangrijk?

Wanneer je je verplaatst als Google en je even voorstelt dat Google een mens is. Hoe kun jij dan zien dat een zoekopdracht aansluit bij een zoekresultaat? Juist, door te kijken of mensen er op klikken en of ze lang op desbetreffende website blijven. Je wilt namelijk een zo relevant mogelijk artikel kunnen leveren om de kwaliteit als Google zijnde, te kunnen waarborgen.

Voorbeeld: Iemand zoekt op “Herenschoenen voor op reis”. De zoeker komt vervolgens op een website waar 1 keer iets hierover wordt genoemd, maar totaal niet relevant. De zoeker verdwijnt meteen weer. Een dergelijke ervaring wil Google je niet geven, want tijd is geld. Ook in de ogen van Google. Aan de hand van de bounce rate kan Google dan zien of deze zoekopdracht inderdaad irrelevant was voor de zoekopdracht. Zo ja, zul je dalen in Google.

Hoe verlaag ik mijn bounce rate?

Goede vraag. Allereerst door na te gaan waar je huidige bezoekers op binnen komen, dus welke zoektermen, welke landingspagina’s. Vervolgens controleer je of de landingspagina’s goed aansluiten bij de zoekopdrachten. Zo niet, dan maak je kopjes over desbetreffend zoekwoord, schrijf je een extra stuk tekst erover, etc. Alles om zo relevant mogelijk te worden voor iedere zoekopdracht.

Recent Posts