Subdomein vs subfolder, waarvoor kiezen?

Regelmatig kom je voor de keuze te staan om een nieuwe omgeving in te richten binnen je website. Zo zul je vast wel eens een blogomgeving hebben gemaakt, of misschien zelfs wel een portaal voor klanten van je. Bij het aanmaken van deze omgevingen word je dan geconfronteerd met de moeilijke keuze of je voor een subdomein of een subfolder moet kiezen. In dit artikel leggen we uit voor welke je zou moeten gaan in welke situatie.

Wat is een subdomein?

Een subdomein is een domein dat onderdeel is van het hoofddomein maar wordt beschouwd als aparte website. Bijvoorbeeld blog.marblesmarketing.nl of marketingportaal.auto.nl. Je creeert als het ware een nieuwe website op een bestaande server. Ieder subdomein kan haar eigen website hebben, haar eigen layout.

Wat is een subfolder?

Een subfolder is de variant die je het vaakst ziet: marblesmarketing.nl/blog of auto.nl/marketingportaal. Deze pagina’s vallen eigenlijk onder het hoofddomein en staan op dezelfde website-omgeving.

Wat wanneer kiezen?

Google zelf geeft aan dat het eigenlijk niet uitmaakt voor welke van de twee je gaat. Beide zullen gaan ranken. Echter, wordt een subdomein wel beschouwd als een apart domein. Dus je gaat ranken op je eigen set aan zoekwoorden. Daarnaast bouwt ieder subdomein ook zijn eigen autoriteit op. Hallo.auto.nl heeft bijvoorbeeld een totaal andere autoriteitswaarde in de ogen van Google dan auto.nl zelf.

Voorbeelden

Stel je voor dat je een website hebt over auto’s en je besluit een apart subdomein aan te maken dat zich focust op Audi’s: audi.auto.nl. Dan zal de content die hierop staat niet meewegen in de algemene ranking van auto.nl.

Echter, wanneer je bijvoorbeeld een marketingportaal op wilt zetten voor alle aangesloten autobedrijven, kun je dit wel doen. Want waarom zou dit marketingportaal moeten ranken en mee moeten liften op de autoriteit van auto.nl.

Ook als je bijvoorbeeld een nieuwe markt wilt verkennen, stel je wilt een autopretpark bouwen als auto.nl zijnde, dan kun je gaan voor pretpark.auto.nl. Maar ook als je bijvoorbeeld niet goed rankt in een bepaald land, kun je ervoor gaan kiezen om een subdomein op te zetten en zo op nieuwe zoekwoorden te gaan ranken. Bijvoorbeeld deutsch.auto.nl (Al zou je hier ook voor .com of .de natuurlijk kunnen gaan…).

Conclusie

Ben je een start-up of heb je een kleine business, kies dan voor subfolders. Zo liften alle pagina’s mee op de autoriteit van het hoofddomein. Alle zoekwoorden worden gefocust op één domein, waar een subdomein-strategie meerdere zoekwoorden over verschillende domeinen verspreidt. Hogere autoriteit zorgt voor betere posities binnen Google = meer bezoekers op jouw website. Maak dus een wijs besluit!

Recent Posts