Verkopen via Amazon

Verkoop je producten via de marktleider in e-commerce

Wat is Amazon?

Vanaf 2020 komt Amazon in Nederland om de hoek kijken. Ze gaan concurreren met o.a. Bol.com en Coolblue. Amazon is één van de grootste webshops ter wereld met een omzet van meer dan 80 miljard euro. Een goed idee dus om dit platform in de gaten te houden nu het in de uitgebreide versie naar Nederland komt!

In de meeste gevallen is het ook interessant om aanwezig te zijn op Amazon met je eigen producten. Allereerst is Amazon nog niet zo duur en daarnaast is de concurrentie momenteel nog niet moordend. Je kunt je dus goed onderscheiden. Maar hoe doe je dat, en wanneer zet je Amazon Advertising in?

iphone_amazon_mockup

De smaken Amazon Advertising

Net als bij SEO en SEA (Search Engine Marketing) zijn er bij het promoten van producten via Amazon ook diverse soorten advertentiemogelijkheden. Ze varieren van tekst tot beeld. De verschillende smaken zijn als volgt.

Sponsored Products

Sponsored Products zijn zoekwoord- of productgerichte advertenties die jouw product promoten. Stel je zoekt op “tapijt”, dan krijg je (vaak) 4 advertenties te zien die hierop gebaseerd zijn. Om hiertussen te komen is het belangrijk om de zoektermen terug te laten komen in de titel en beschrijving van het product. Wanneer er wordt geklikt op een advertentie, wordt de potentiële klant doorgestuurd naar jouw ‘Store’. Hier kunnen ze vervolgens overgaan tot koop!

  • Relevantie
  • Hoge zichtbaarheid
  • Tussen de ‘normale’ producten

Sponsored Brand Ads

De Headline Search Ads zijn de advertenties die je meteen bovenaan ziet wanneer je zoekt op een product. Hierbij wordt je store meteen uitgelicht met daarnaast drie producten naar jouw keuze. Je kunt dus enorm veel laten zien van je eigen shop of producten om mensen te overtuigen!  Dit is ook interessant wanneer men bijvoorbeeld zoekt op “Reebok kleding”. Je wilt mensen dan meteen doorverwijzen naar je Reebok-shop via een Sponsored Brand Ad.

  • Relevantie
  • Shop onder de aandacht
  • Drie uitgelichte producten

Display Ads

Redelijk vergelijkbaar met Google Display Ads. Je betaalt hierbij alleen wel altijd per 1000 impressies, maar het idee is hetzelfde. Je promoot je product op Amazon devices en websites. De advertenties worden vertoond op productpagina’s van gerelateerde producten. Dus stel je verkoopt Stanleymessen, dan wordt jouw advertentie vertoond bij concurrerende shops met Stanleymessen. En dan moet je meteen overtuigen met je goede product natuurlijk.

  • Overtuig mensen alsnog
  • Een “nieuwe” markt 
  • Advertenties bij gerelateerde producten

En hoe rank je “gratis”?

Natuurlijk is het ook mogelijk om “gratis” te ranken binnen de Amazon zoekresultaten. Echter staat “gratis” hier wel tussen aanhalingstekens. Want om gratis goed gevonden te worden, moet je veel beoordelingen, verkopen en impressies hebben. En wanneer je net begint, behaal je die eigenlijk alleen maar door eerst Amazon Advertising in te zetten. Je moet jezelf dus eerst bewijzen voordat Amazon jou een goede positie geeft in de gratis zoekresultaten.

Uiteraard dienen naast bovenstaande aspecten, ook andere aspecten on point te zijn. Op een rijtje:

Product titel

Product foto’s

Key product features

Product listing beschrijving

Product beoordelingen

Product ratings (in sterren)

Aantal verkopen

Vraag en antwoord

Waarom Amazon inzetten?

Ook op Amazon zitten jouw potentiele klanten (in de meeste gevallen). Daarom zou je hier ook aanwezig moeten zijn. Je kunt het eigenlijk vergelijken met Google (Ads & SEO). Je kunt gevonden worden op belangrijke zoektermen voor jou. Stel iemand zoekt op “veger kopen”, dan wil jij toch met jouw product daar bovenaan komen te staan (mits je vegers verkoopt natuurlijk). Daarnaast kan Amazon sterk bijdragen aan de branding van jouw bedrijf. Bestellen mensen eenmaal bij jou via Amazon, is de kans groot dat ze de volgende keer rechtstreeks naar je webshop gaan. Deels kun je het dus ook als investering zien.

Wanneer moet je Amazon inzetten?

Met name voor producten die al bestaan, maar waarvan jij overtuigd bent dat ze goedkoper, beter of mooier zijn, zijn ideaal voor Amazon. Er moet namelijk ook bij Amazon wel zoekvolume opzitten. Je kunt het vergelijken met Google Ads. Zit er geen zoekvolume op jouw product, dan gaat ook niemand het zien. Je kunt dan nog wel Display advertenties ertegenaan gooien, maar als de relevantie ver te zoeken is, schiet je eigenlijk met hagel.

Wat kan Marbles betekenen voor jou met Amazon?

Bovenstaande aspecten beheersen wij tot in detail. Wil jij bijvoorbeeld net starten op Amazon, dan richten we alles vanaf A tot Z in. Ben je al een verkoper op Amazon, dan zorgen wij voor optimalisatie. Optimalisatie op vlak van de “gratis” zoekresultaten, maar ook op grond van Amazon Advertising. Zullen we eens sparren?

sea

Onze werkwijze

1. Strategie en Doelstellingen

Allereerst gaan we om tafel om de doelstellingen en de daarbijhorende strategie op te stellen. Welke producten zijn voor jou het belangrijkst? Waar zit de meeste marge op?

2. Concurrentie-onderzoek

Een belangrijk deel van het opzetten van de campagne: concurrentie-onderzoek. Je moet met je producten natuurlijk wel boven de concurrent uit springen. Ook moet adverteren altijd realistisch zijn. Is er bijvoorbeeld een concurrent die €XXXX,- per maand op een bepaald zoekwoord inzet en jij hebt dat budget niet, dan wil je daar niet met je volledige budget tegen opboksen.

3. De advertenties

We richten vervolgens de advertenties in voor jouw campagne. Persuasief en passend bij jouw product(en). We testen verschillende methoden, want er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden.

4. Maandelijkse Rapportages

Maandelijks ontvang je van ons een uitgebreide rapportage die inzicht geeft in hoe de campagne gepresteerd heeft. Deze rapportage is gepersonaliseerd en zeker niet geautomatiseerd. Daar houden wij niet van.

Bekijk de case van Pixformance

Ben je er klaar voor om online succes te behalen?

Alvast iets zien van onze skills? Doen we graag. Vul hieronder je gegevens in en wat voor scan je wilt hebben. Vervolgens ontvang je een gratis scan + een telefoontje!