Vijf tips voor jouw Google Ads campagnes

Het opzetten van een Google Ads campagne hoeft niet heel moeilijk te zijn. Maar als je het goed wilt doen, komt er toch nog best wat bij kijken. Zo zijn er diverse stappen die je kunt doen om je CTR omhoog te krikken. Maar ook om je advertentie zo relevant mogelijk te maken. In dit artikel geven we je enkele tips om net dat stapje extra te kunnen zetten voor jouw klanten.

1 – Long tail zoekwoorden

Nog steeds zien we ze veel voorbij komen: short tail zoekwoorden. Dit hoeft niet per se slecht te zijn, maar wel wanneer dit de enige zoekwoorden zijn die gebruikt worden. Stel je eens voor. Je bent een campagne aan het opzetten over Verkeersongevallen voor een Letselschade Advocaat. Dan ga je toch niet (enkel) focussen op “Verkeersongeval”? Sterker nog, ik zou dit woord buiten beschouwing laten. De term is zo breed dat ook mensen op dit woord gaan zoeken wanneer zij informatie zoeken over een bepaald verkeersongeval. Geen goede zoekterm om op te adverteren dus. Waar je op wilt adverteren zijn de long tail zoekwoorden. Denk aan “verkeersongeval gehad wat nu”, of “verkeersongeval mijn schuld of niet”. Hier is minder concurrentie op en je kunt een veel specifiekere advertentie schrijven. Win win.

Jouw long tail zoekwoorden zou je bijvoorbeeld kunnen vinden via Ubersuggest.org.

2 – Zoek & Display niet in 1 campagne

Binnen Google Ads heb je de keuze om meteen binnen jouw campagne voor Search & Display te kiezen. Niet doen. Dit zorgt voor onoverzichtelijke resultaten. Plus je kunt niet zo fijn targeten als je zou willen. Dit kan wel bij een separate campagne. Niet zozeer een tip die jouw CTR of budget gaat verbeteren, maar wel een praktische.

3 – Negatieve zoekwoorden

Dit is eigenlijk iets wat je zeer regelmatig zou moeten doen. Het controleren van alle zoektermen die leiden naar jouw campagnes. Dit kun je doen door het tab Zoekwoorden aan te klikken en dan Zoektermen te bekijken. Het komt regelmatig voor dat hier zoektermen tussen staan die jij niet relevant genoeg vindt. Om in het voorbeeld van de Letselschade Advocaat te blijven, een term als “verkeersongeval auto fietser ik schuldig” is niet interessant, want deze persoon komt waarschijnlijk niet in aanmerking voor een vergoeding, dus is deze niet interessant. Uitsluiten dus.

4 – Budget tijdens werkweek

Iets wat we zelf veel zien bij campagnes is dat er in het weekend weinig gekocht wordt. Tevens wordt er minder geklikt. Dit kan komen doordat sommige campagnes werkgerelateerd zijn. Mensen met een baan zullen niet zo snel op dergelijke termen gaan zoeken omdat ze vrij zijn in het weekend. Doen ze dat toch, dan gaan ze waarschijnlijk niet over tot een aankoop omdat ze goedkeuring nodig hebben van een leidinggevende. Minder bieden of helemaal het weekend uitsluiten dus. Dit kun je doen door naar je campagne te gaan, Instellingen aan te klikken en dan bij Advertentieplanning jouw planning door te voeren.

5 – Call to action in advertentie

Je wilt mensen enthousiasmeren & overtuigen dat ze over moeten gaan tot een klik op jouw advertentie. Gebruik je geen call to action dan klikken ze waarschijnlijk ook niet. Do it!

Recent Posts