Waarom geen stockfoto’s gebruiken?

Je kent ze vast wel. Een te knappe man of vrouw als bouwvakker op een foto, waarop het lijkt alsof deze persoon weet waar hij of zij mee bezig is. Of van die foto’s met twee personen die elkaar de hand schudden. De ideale foto voor op een contactpagina. Niet dus! Stop met stockfoto’s. In dit artikel leg ik je uit waarom.

Stockfoto’s zijn cliché

Het zijn zo vaak dezelfde soort stockfoto’s die gebruikt worden op websites. De handenschuddende mannen, de vrouw die zo gelukkig is na het doen van een aankoop. Je bezoekers gaan deze foto’s herkennen. Daarnaast zien de foto’s er enorm nep uit. Je kunt aan een foto wel zien dat iets in scene is gezet. Ook dit herkennen je bezoekers echt wel. Doe het dus niet.

Stockfoto’s schrikken bezoekers af

Uit onderzoek van Cialdini blijkt dat bezoekers van een website zich willen kunnen identificeren met hetgeen ze zien. Op een typische stockfoto staan over het algemeen zeer knappe mensen en daar heb je eigenlijk niet zoveel van. Ga eens voor een iets minder knap persoon die ook lijkt op je doelgroep.

Stockfoto’s zijn niet onderscheidend

Zoals al eerder benoemd, iedereen gebruikt ze. Je wilt je als bedrijf zijnde onderscheiden, gebruik dan ook je eigen foto’s. Laat foto’s van je personeel zien (wekt betrouwbaarheid op, mensen hebben een gezicht bij wie er achter de knoppen zit), zorg voor foto’s van echte klanten, of tenminste van mensen die tot de doelgroep behoren.

Dus: Stop met het gebruiken van stockfoto’s. Je conversie gaat er aan en ook je betrouwbaarheid & originaliteit.

Recent Posts