Waarom zou je remarketing inzetten?

Je kent het vast wel, remarketing. Het zogenaamde volgen van bezoekers op jouw website die een bepaalde handeling hebben verricht (of soms helemaal niet). Voor sommige bezoekers een ergernis, voor een ander toch net de trigger om een aankoop te doen. Voor marketeers zou het echter fantastisch moeten zijn. Je kunt er zoveel leuke (en vooral slimme) dingen mee om er voor te zorgen dat er toch een aankoop wordt gedaan.

Wat is remarketing?

Remarketing is het tonen van een advertentie aan iemand die jouw website eerder heeft bezocht. Het stelt je in staat om een bezoeker nogmaals te overtuigen van jouw toegevoegde waarde. Jouw USP’s.

Je kunt het instellen binnen Google Ads. Op het instellen zal ik niet te diep op in gaan in dit artikel.

Waarom remarketing?

Het vinden van nieuwe bezoekers kan duur zijn. Kliks binnen Google Ads zijn vaak relatief hoog en daarom kun je in sommige gevallen beter proberen om oud-bezoekers opnieuw te ‘lokken’. Zij hebben namelijk al eens interesse getoond in een product op jouw website.

Daarnaast is remarketing ook relatief laag in de kosten. De gemiddelde kosten per klik zijn aanzienlijk lager dan bij je reguliere Ads campagne.

Maar natuurlijk kunnen remarketing campagnes ook duur worden wanneer ze niet goed ingezet worden.

Hoe zou je remarketing in moeten zetten?

Je wilt dat een oud-bezoeker dé trigger krijgt om iets te gaan kopen op jouw website. Geef hen dan ook die trigger. Wat je vaak ziet bij veel bedrijven is dat er simpelweg een beeldadvertentie wordt getoond met wat de dienst of het product precies inhoudt. Maar een bezoeker weet dit vaak al omdat hij je website heeft bezocht. Waarom zou je dan nogmaals deze informatie tonen? Natuurlijk zullen er wel mensen bijzitten die denken “O ja, dat was toen zo tof, dat moet ik toch maar eens aanschaffen”. Maar m.i. kan het beter.

Denk eens goed na, wat zou een potentiële klant willen horen.

Korting. USP’s waarom je beter bent dan de concurrenten (die zij vast ook hebben bekeken). Of andere redenen om toch een soort commitment met je aan te gaan (bijvoorbeeld een nieuwsbrief).

Voorbeeld remarketing campagne

Je hebt een webshop in vitaminepillen. Je haalt mensen naar je website via Google Ads op zoektermen als “vitaminepillen kopen”, “magnesium kopen”, “vitamine A kopen”, etc. Wat je aan deze zoektermen al ziet is dat zoekers in de koopfase zitten. De meest interessante fase want hier kun je vrij ‘eenvoudig’ klanten binnenhalen.

Iemand klikt naar je website want deze persoon vond je advertentie aantrekkelijk. Op de website bekijkt deze bezoeker diverse vitaminepillen (Vitamine A) en klikt vervolgens weer weg. Wat ik zou doen in deze situatie is een remarketing campagne opstarten op basis van de producten die deze bezoeker heeft bekeken. De bezoeker heeft enkel Vitamine A-pillen bekeken. Stel dus een remarketing campagne in gebaseerd op Vitamine A-pillen. Geef daarbij iets extra’s, een korting bijvoorbeeld. Of lever extra USP’s als “Vandaag besteld, morgen in huis”. Overtuig je bezoekers echt van waarom ze bij jou moeten bestellen.

Vergeet overigens niet een frequentielimiet op de campagne te zetten. Niets is zo vervelend als je advertentie 100 keer per week wordt getoond aan dezelfde persoon.

Twee weken na eerste bezoek (en wellicht meerdere bezoeken) en geen aankoop kun je er vanuit gaan dat de aankoop al elders is gedaan. Wellicht is het vanaf hier dan toch een goed idee om ze aan je te gaan binden middels een nieuwsbrief bijvoorbeeld.

Zet dus niet zomaar lukraak een remarketing campagne op. Je zult er wellicht wel wat resultaat mee gaan boeken, maar het kan beter door veel interessantere advertenties te tonen waarmee je je bezoekers overtuigt van jouw meerwaarde.

Recent Posts