Werkt linkbuilding nog?

Een paar jaar geleden was linkbuilding nog dé manier om hoger in Google te komen. Je plaatste een aantal links en hoppa, bovenaan in Google. Je kocht een linkpakket bij iemand op Fiverr.com en van de een op de andere dag stond je bovenaan.

Zo werkt het nu dus absoluut niet meer :-). Er komen nu ook andere aspecten bij het stijgen in Google. Maar is linkbuilding volledig verleden tijd?

Wat is Linkbuilding?

Linkbuilding is in de basis het ervoor zorgen dat een externe website links plaatst naar jouw website. Vroeger was dus dit enorm belangrijk. Het gaf aan (volgens Google) dat jouw website populair was. Waarom zou anders iemand naar jouw website linken? Natuurlijk zo doorzichtig als het maar kan en daar verzonnen webmasters en marketeers ook meteen iets op: het massaal plaatsen en inkopen van links naar hun website.

Dat was ongeveer vijf jaar geleden. Nu is linkbuilding veranderd en werken deze black hat technieken niet meer. Het omvat nog steeds het plaatsen van links naar jouw website. Maar wel met meer gedachten erachter.

Natuurlijk linkprofiel

Hedendaags dien je er op te letten dat je een natuurlijk linkprofiel hebt. Zelf stel ik mezelf altijd de vuistregel “Wanneer een SEO-bureau naar je linkprofiel kijkt mogen zij niet zien dat er linkbuilding gedaan is.”

En hoe doe je dat?
Door ervoor te zorgen dat je veel diversiteit, relevantie en ook heel af en toe irrelevante links aanbrengt. “Ook irrelevante links!?” zul je denken. Ja. Leg maar eens een linkprofiel van grote websites voor je. Bijvoorbeeld De Telegraaf. Je zult zien dat ook zij irrelevante links hebben, maar enorm goed ranken. Die irrelevante links horen bij een natuurlijk linkprofiel.

Ook dien je dus voor veel diversiteit in links te zorgen. Daar dragen enerzijds ook die irrelevante links weer aan bij, maar relevante links natuurlijk nog meer. Maar met diversiteit wordt ook een soort link bedoeld. Denk aan follows, no-follows, links op fora, blogartikelen, in-content en op linkpartnerpagina’s.

Maar werkt het nog?

Voor onze klanten zeker. Ik zie dat het aantal links bijdraagt aan de positionering van websites.

Matthew Barby heeft onderzoek gedaan naar o.a. het aantal links ten opzichte van de positionering in Google.

Hieruit is gebleken dat de nummer 1 meer dan 200 externe backlinks heeft dan de nummer 5 in Google. Opmerkelijk! Hij heeft tevens onderzocht hoe vaak het target-keyword voor kwam binnen deze links: 5,42% bij de nummer 1 positie. En onder de 3,5% bij plek 10.

Domeinen vs Positie

Dus gebaseerd op bovenstaande werkt het zeker nog steeds. En daar geloven wij ook in. Echter moet het wel natuurlijk ogen. Doe bijvoorbeeld de volgende dingen absoluut niet:

  • Links spammen op fora of blogs
  • Links kopen
  • Meerdere links gelijktijdig plaatsen
  • Zelfde frequentie per maand, bijvoorbeeld precies 10 links per maand erbij
  • Enkel links op websites met lage autoriteit
  • Links in 1 categorie

Doe je dit niet, en zorg je ook veel voor de andere SEO-aspecten van je website, dan werkt linkbuilding zeker!

Hulp nodig? Neem dan eens contact op voor een kop koffie.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Recent Posts